هالیوود
شاید در طول زندگی روزمره خود بارها نام هالیوود به گوشتان خورده باشد و برایتان این سوال پیش بیاید که کلمه هالیوود از کجا نشات گرفته و چه مضمونی دارد؟ در این میان میخواهیم شما را به صورت جزیی با کلمه هالیوود که بیشتر مختص به منطقه لس آنجلس آمریکا میشود شما را آشنا سازیم.
باید گفت که هالیوود ناحیهای در لس آنجلس و در کالیفرنیای آمریکاست که در شمال غربی این شهر واقع شده و در سال ۱۸۵۳، پایه خود را از یک کلبه خشتی که بعدها هالیوود نامیده شد، آغاز نمود.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام هالیوود توسط اچ. جی. هایلی که پدر هالیوود است، انتخاب گردید، او و همسرش جیجی این نام را در خلال ماه عسلشان مطرح کردند.
با شروع قرن بیستم، هالیوود متشکل از انجمنی به نام کاهانگا بهعلاوه یک اداره پست بود، یک روزنامه، یک هتل و دو سوپرمارکت بزرگ همراه جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر بود.
این منطقه رویایی و تماشایی در شهر زیبای لس آنجلس به خاطر شهرت و هویت فرهنگی خود به عنوان مرکز تاریخی استودیوهای فیلمسازی و ستارگان شناخته شده است که اغلب به عنوان کنایهای برای صنعت سینما و تلویزیون آمریکایی به کار برده میشود.
امروزه بسیاری از صنعتهای فیلم سازی در مناطقی همانند بربانک و وست ساید پراکنده شدهاند ولی صنایع فرعی مهم (همانند تدوین، جلوهها، وسایل فیلم، پیش تولید و کمپانیهای نور) در هالیوود باقی ماندهاند.
بسیاری از سالنهای تئاتر تاریخی هالیوود برای صحنههای کنسرتها و تئاترهای مهم و میزبانی مراسم آکادمی اسکار به کار گرفته میشوند.
هالیوود مقصد مشهوری است برای زندگیهای شبانه و توریستها و خانهای برای کسانی که قدم بر شهرت میگذارند.
جالب است که بدانید مرزی که دولت در اوت ۲۰۰۶ برای هالیوود در نظر گرفت از شرق تا ناحیه بورلی هیلز و هالیوود غربی، از جنوب جاده مالهالند، دره لورل و بلوار بارهام و شهرهای بربنک و گلندیل، از شمال به خیابان مل رز منتهی میشود.
هالیوود شهرداری و فرمانداری ندارد، ولی مأمور رسمی دارد که به عنوان شهردار افتخاری برای مقاصد تشریفاتی خدمت میکنند.
لس آنجلس علاوه بر هالیوود که مرکز صنعت هنر هفتم آمریکا به شمار میآید، دارای تعداد زیادی از مراکز فرهنگی و علمی است که میتوانید در کنار بازدید از مکان های دیدنی این منطقه، از مناطقی همچون موزه و باغ گتی، رصدخانه تاریخی گریفیتس، لسآنجلس فیلهارمونیک، استودیوهای فیلم سازی و مراکز فرهنگی، موزه هنرهای مدرن یا موزه گرمی که به صنعت موسیقی آمریکا اختصاص دارد، موزه تاریخ طبیعی و سالن تئاتر کداک که محل اعطای جایزه اسکار اس و یکی از مراکز فرهنگی و معروف جهان نیز به شمار میآید دیدن کنید و در منطقه هالیوود نهایت لذت را ببرید.
پیشنهاد میکنیم برای بازدید از دیدنی های لس آنجلس با تور آمریکاشاهزاده رزرو همراه شوید تا زیباییهای این کشور را از نزدیک ببینید.
پیدایش هالیوود
چندی بعد آنجا پیشرفت کرد و استودیوهای زیادی در آنجا ساخته شد.
تا پیش از جنگ جهانی اول فیلمهای زیادی در شهرهای مختلف آمریکا ساخته میشد اما کارگردانان بیشتر به طرف جنوب کالیفرنیا جذب میشدند.
سینمای آمریکا وامدار همیشگی صاحبمنصبان سینمای دیگر کشورها بودهاست.
از سال ۱۹۰۱ که صنعت فیلمسازی به صورت بسیار محدود در بندر نیویورک شکل گرفت تا یک دهه پس از آن که کالیفرنیا مهد سینما شد، این بزرگان سینمای کشورهایی مثل آلمان و فرانسه و انگلستان بودند که عوامل تولید را در آمریکا فراهم میکردند.
در واقع کمپانیهایی مثل یونایتد آرتیستز، والت دیسنی و بعدها برادران وارنر، کلمبیا، پارامونت و غیره همگی بر اساس این طرز تفکر بنیاد نهاده و گسترش یافتند.
در همان ابتدای دهه ۱۹۱۰ تقسیم کاری نانوشته صورت گرفت.
استودیوها را آمریکایی راه میانداختند اما عوامل ساخت و ساز غیر آمریکایی یا تازه واردان بودند.
چارلی چاپلین که از انگلستان آمده بود از مهمترین و تاثیرگذارترین هنرمندانی است که در ۱۹۱۲ در سینمای آمریکا جا افتاد و باعث شد سهم سینمای این کشور به رشدی فراوان در آن بازه زمانی برسد.
عصر طلایی هالیوود
دوره ناطق سینمای آمریکا با فیلم خواننده جاز در سال ۱۹۲۷ آغاز میشود. و این دوره نیز در هر دهه چهرههای خاص خود را دارد. در دهه ۳۰ گری کوپر، کلارک گیبل، جیمز کاگنی و پل مونی شاخصترین هنرپیشهها بودند. در دهه ۴۰ همفری بوگارت، هنری فوندا، برادران مارکس و کارگردانانی مثل جان فورد، فرانک کاپرا، روبن مامولیان، اورسون ولز و جان هیوستون نام خود را مطرح کردند و در دهه ۵۰ امثال آلفرد هیچکاک، وینسنت مینلی، فرد آستر و دیگران بروز و ظهور کردند.
دهه ۵۰ را باید اوج فیلمسازی موزیکال در سینمای آمریکا نامگذاری کرد و کمتر استودیویی بود که در این دهه بیش از ۲۰ فیلم موزیکال نساخته باشد. اما دهه ۶۰ با تغییر ذائقه تماشاگران، نوستالژی فیلمهای قدیمی غوغایی به پا کرد و باعث شد دهه ۶۰ به دوره بازسازی فیلمهای قدیمی تبدیل شود. در واقع هالیوود هر چه در آرشیو داشت به ویژه ساختههای دهه ۳۰ و ۴۰ را دوباره سازی کرد که همین روند باعث شد یک شبه ژانری به نام فیلم بازسازی شده شکل بگیرد.
در این سالها غولهای تازهواردی مثل مارلون براندو، پل نیومن و کلینتایستوود به سینما معرفی شدند و در دهههای بعدی با قدرت جایگاه خود را تثبیت کردند.
دهه ۷۰
در دهه ۷۰ سینمای آمریکا از تب و تاب افتاد.
بازیگران محبوب تماشاگران و پر اعتبار سینما یا فوت کرده یا یا دیگر پا به سن گذاشته بودند.
برای همین دوباره بساط فیلمهای خانوادگی و کمدی به راه میافتد و دوباره سینمای آمریکا مجبور است وامدار نه تنها سینمای اروپا که وامدار تمام استعداد موجود سینمایی دنیا شود.
در همین دهه است که امثال رومن پولانسکی به سینمای دنیا معرفی میشوند.
با این همه تک چهرههایی مثل فرانسیس فورد کاپولا با ساخت ۲ سری پدر خوانده بازار سینمای آمریکا را در این دهه گرم نگه میدارد یا وودی آلن سعی میکند با آنیهال باب تازهای در کمدی بگشاید که موفق هم میشود.
از اواخر دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ صنعت سینما با مقوله کامپیوتر آشنا شدهاست و از همین رو جوانان مستعد جولان میدهند.
عرضه فیلمهای علمی تخیلی در اوج است.
جورج لوکاس و استیون اسپیلبرگ با ساختههایی مثل جنگهای ستارهای و ئیتی بازار سینما را داغ میکنند.
با این همه اگرچه دهه ۷۰ سالهای ظهور غولهایی مانند جک نیکلسون، رابرت ردفورد، داستین هافمن، آل پاچینو و رابرت دنیرو است اما سینما چنان وسیع شده بود که باز هم زمینه برای درخشش استعدادهای نو وجود داشت.
در این میان کمکم امثال مارتین اسکورسیزی که پیشتر قد علم کرده بودند به ثبات میرسند و هر چه میسازند با اقبال روبرو میشود.
اواسط دهه ۸۰ تاکنون
در ۳۰ سال اخیر رواج تکنولوژی سینمایی باعث شد همه نوع تولید در سینمای آمریکا انجام شود.
در این دوره ظهور جوانانی مثل کوئنتین تارانتینو، کریستوفر نولان، برادران کوئن و در سالهای اخیر چهرههایی مثل الکساندر پین و دیوید او راسل و چهرههای دیگر باعث شده سینمای آمریکا خالی از استعداد جلوهگری ننماید.
بازیگران نیز در این ۳ دهه نقش بسیار زیادی در سینمای آمریکا داشتند؛ و دقیقاً مثل سالهای دهه ۲۰ و ۳۰، تأثیرگذاری آنها فراگیر شدهاست.
در حال حاضر این بازیگران هستند که فروش فیلم را تا درصد زیادی تضمین میکنند.
تا سال ۲۰۱۰ بازیگران متولد دهه ۶۰ مانند جورج کلونی، برد پیت، تام کروز، شان پن، جانی دپ و بازیگران متولد دهه ۷۰ مانند کریستین بیل و لئوناردو دیکاپریو با حضور در هر فیلمی فروش یا اعتبار هنری آن را تضمین میکردند.
این روند البته در ۱۰ سال اخیر همیشه جوابگو نبودهاست.
سینمای مستقل آمریکا
سینمای مستقل آمریکا بیشتر بعد از دهه ۶۰ حضور پیدا کرد.
پیش از آن استودیوهای هالیوودی اجازه نمیدادند که کارگردانان فیلمهای خودشان را بسازند و شدیداً بر فیلمها احاطه داشتند.
کسانی مثل جان فورد و آلفرد هیچکاک نمیتوانستند که فیلمهای خودشان را تدوین کنند چون تهیهکننده بر آنها اعمال نظر میکرد.
اما بعد از دهه ۶۰ و ظهور مکاتب گوناگون در هنر و همچنین تغییر علاقه مردم و جوانان به فیلمهایی که فرهنگ عامه داشتند باعث شد که تهیهکنندگان هالیوودی هم به فیلمهای مستقلتر بیشتر توجه کنند؛ و اینجا بود که کارگردانان جوان و نوجویی مثل اسپیلبرگ، اسکورسیزی، کاپولا و دیپالما هم بتوانند که فیلمهای مورد علاقه خودشان را بسازند و تهیهکنندگان هالیوودی هم به آنان توجه ویژهای بکنند.
البته کارگردانانی مانند اندی وارهول یا کاساویتس زیر بار سیستم استودیویی نرفتند و خودشان همچنان مشغول فیلمسازی شدند.
بیشتر دلیل حضور سینمای مستقل در بخش سکس و اروتیک بود.
چون دیگر تابوها در هالیوود و آمریکا شکسته شده بود و مردم این مسائل را راحتتر درک میکردند و در واقع سکس موتور جلوبرنده سینمای آمریکا شد.
فیلمهایی مانند خیابانهای پایین شهر (مارتین اسکورسیزی)، دوئل (استیون اسپیلبرگ)، دیوار نوشتههای آمریکایی (لوکاس) از جمله مستقلهای هالیوود آن زمان بود.
در دهه نود سینمای مستقل آمریکا رشد فراوانی کرد که از جمله فیلمسازان مستقل آمریکایی میتوان افراد زیر را نام برد: جیم جارموش، هال هارتلی، دیوید لینچ و الیور استون.