معرفی
کاخ چهل ستون اصفهان | انعکاس تماشایی تاریخ ایران
مقصد امروز کارناوال یکی از کاخها و باغهای مشهور سلطنتی ایران، کاخ چهل ستون اصفهان است؛ کاخی که روزگاری میزبان شاهان صفوی بوده و برای تزئینات و نقاشیهای زیبا و بیهمتای خود شهرت بسیاری داشته است.
امروز قصد داریم به گوشه و کنار این کاخ بزرگ و باغ زیبای آن سری بزنیم و اطلاعاتی نظیر آدرس چهل ستون اصفهان و ساعات بازدید از کاخ چهل ستون را در اختیارتان قرار دهیم.
با ما همراه باشید.
چرا بازدید از کاخ چهل ستون؟
- یکی از معروفترین مکان های دیدنی اصفهان است.
- فرصت بازدید از کاخ چهلستون اصفهان که روزگاری شاهان مختلف در آن قدم میگذاشتند و به امور مملکتی رسیدگی میکردند، چیزی است که بسیار کم اتفاق میافتد.
- کاخ چهلستون نمونهای ناب و بینظیر از هنر والای ایرانی را در حد اعلای خود به نمایش میگذارد و در میان کاخ های تاریخی اصفهان به نوعی برترین است.
- باغ چهلستون، نمونهای عالی از باغهای معروف ایرانی است و جزوی از میراث جهانی یونسکو محسوب میشود.
- اگر به نقاشی، نگارگری و آینهکاری علاقهمند هستید، کاخ چهلستون مکانی فوق العاده برای شماست.
- می توانید از موزه چهلستون که گنجینهای از نسخ خطی مربوط به قرن چهارم هجری قمری، نگارگری، آثار مربوط به دوره صفویه و… را در خود دارد دیدن کنید.
آشنایی با کاخ چهلستون اصفهان | شاهکار هنری و معماری دوره صفویه
اصفهان شهر نقش و نگارهاست و ضیافتی از طرح، رنگ، هنر، معماری و تاریخ را به مسافرانش هدیه میدهد.
در میان این همه زیبایی و شکوه، کاخ چهلستون اصفهان قرار دارد که به نقاشیها و آینهکارهای بیمثالش مشهور شده و روزگاری میزبان بزرگانی از سراسر دنیا بوده است.
بنایی که تاریخ ساخت آن به دوران صفوی و زمان شاه عباس اول و شاه عباس دوم بازمیگردد و در میان باغی بزرگ و سرسبز قرار گرفته است.
باغی که نمونهای عالی از باغهای سلطنتی صفوی به شمار میآید و یکی از 9 باغ ثبت جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب میشود.
همچنین خوب است بدانید امروزه کاخ چهلستون به عنوان موزه چهلستون به فعالیت خود ادامه میدهد و مجموعه آثاری از اصفهان قدیم را در خود جای داده است.
ثبت ملی و جهانی کاخ و باغ چهلستون
مجموعه چهلستون اصفهان در سال 1310 با شماره 108 به عنوان گنجینهای از تاریخ، هنر و فرهنگ ایران در فهرست میراث ملی کشورمان قرار گرفت و در سال 2011 میلادی با شماره 1372 به عنوان بخشی از میراث جهانی سازمان یونسکو شناخته شد.
اریخچه کاخ و باغ چهلستون
دوره شاه عباس کبیر
پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ایران در دوران صفویه، این شهر به سرعت رشد و توسعه پیدا کرد و ساختمانهای بسیاری در آن ساخته شد.
یکی از مهمترین این ساختمانها مجموعه باغ و کاخ چهلستون بود که سنگ بنای ساخت آن، در زمان شاه عباس اول (شاه عباس کبیر) گذاشته شد.
بر اساس روایتهای مختلف، شاه عباس اول در زمان سلطنت خود نیاز داشت تا در کنار کاخ رسمی خود یعنیکاخ عالی قاپو، که کارهای دربار را در آن انجام می داد، کوشکی کوچک نیز داشته باشد تا بتواند به دور از هیاهوی سلطنت و کشورداری در آن استراحت کند.
به همین جهت در میان باغ جهان نما (که بعدها به نام باغ چهلستون مشهور شد)، دستور ساخت عمارتی کوچک به شکل کلاهفرنگی با اتاقهایی به بلندی 12 متر را داد.
البته به مرور زمان این عمارت برای پذیرایی از سفرا، رجال، سیاسیون ایرانی و خارجی و برپایی جشنهای کوچک مورد استفاده قرار گرفت. حتی برخی از مورخان در آثار خود نوشتهاند که شاه عباس اول، جشن نوروز در بیست و سومین سال سلطنت خود را در این عمارت برگزار کرد.
در مورد باغ چهلستون خوب است بدانید این باغ به تمامی باغهای اطراف خود در آن زمان از جمله باغ های محدوده خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان دسترسی داشت و عمارت میانی آن،کاخ چهلستون، از طریق تونلی به همه کاخ های آن دوره اصفهان یعنی کاخ هشت بهشت اصفهان و عالی قاپو متصل بود.
کاخ چهلستون در زمان شاه عباس دوم
پس از مرگ شاه عباس اول و در زمان تاجگذاری شاه عباس دوم، تصمیم بر این شد تا بر وسعت عمارت چهلستون افزوده شود و کاربری آن به کاخ تغییر پیدا کند.
هنرمندان و معماران آن دوره از این فرصت استفاده کردند و هنر و سلیقه ناب خود در زیباسازی کاخ و باغ چهلستون را در حد عالی به نمایش گذاشتند.
به دستور شاه عباس دوم، دیوارهای درونی و بیرونی عمارت چهلستون با نقاشیهای مجلل و آینهکاریهای خیره کننده مزین و بر تعداد تالارها، اتاقها و قسمتهای مختلف آن اضافه شد.
از جمله این بخشها میتوان به تالار آینه، تالار هجده ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سرسرای پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با كلیه تزیینات نقاشی، آینهكاری، كاشیكاری دیوارها و سقفها اشاره کرد.
به این ترتیب کاخ چهلستون از نخستین بناهایی در ایران شد که به این شکل و به وسیله آینهکاریهای باشکوه، نقاشیهای بزرگ دیواری و ستونهای چوبی تزئین میشد.
در نهایت کاخ مجلل چهلستون در سال 1056 هجری قمری (1024 هجری شمسی)، سه سال بعد از شروع سلطنت شاه عباس دوم با حضور او و سفرای خارجی افتتاح شد.
پس از اتمام کار ساخت و تزئین تالارهای وسیع کاخ، این مکان به عنوان محلی برای ملاقت شاه با مردم و پذیراییهای رسمی شاه از میهمانان مورد استفاده قرار گرفت.
باغ و کاخ چهلستون در زمان دیگر شاهان صفوی
باغ و کاخ چهلستون بعد از دوران پادشاهی شاه عباس دوم، همچنان به وظیفه خود در پذیرایی از میهمانان و مردم ادامه داد و یکی از اصلیترین ساختمانهای اداری و حکومتی اصفهان باقی ماند.
البته در دوازدهمین سال سلطنت شاه سلطان حسین اتفاقی ناگوار دامن کاخ را گرفت و این شاهکار معماری و هنر طعمه حریق شد.
سرنوشت کاخ چهلستون در دوره قاجار
آنچه از نوشتههای سیاحانی مانند اوژن فلاندن و پاسکال کوست – که در دوران سلطنت محمدشاه قاجار به ایران سفر کرده بودند- و همچنین مادام دیولافوآ در سال 1298 هجری قمری (1259 هجری شمسی) برمیآید، بنای کاخ و باغ چهلستون تا آن زمان به حالت قدیمی خود باقی مانده و تغییری نکرده بود.
هرچند متاسفانه در سال 1300 هجری قمری (1261 هجری شمسی)، در زمان حکومت ظل السطان (حاکم اصفهان و فرزند ناصرالدین شاه قاجار) بنای کاخ و باغ به شدت آسیب دید و خرابیهای زیادی در آن به بار آمد؛ به عنوان مثال در دوران او حوض مرمرین و جویهای سنگی باغ پر، و مجاری آبی آن مسدود شدند.
مادام دیولافوآ، آرایش درختان و گیاهان باغ چهلستون را در سفرنامه های خود اینگونه توصیف کرده است و تصویر دقیقی از این باغ در دوره قاجار میدهد:
درختان چنار بلند با شاخههایی تا راس تراشیده، در امتداد محور اصلی و دو طرف استخر، در جشنها مزین به نور بودند.
در پای آنها گلها بدون توجه به رنگ و جنس، در کُرتها (باغچه) خودنمایی میکردند.
درون کرتها، درختان میوه نیز دیده میشدند.
با نزدیک شدن روزهای پایانی حکومت قاجار، بر شدت تخریب و بیتوجهی به بناهای صفوی اضافه شد. در اواخر این دوره، کاخهای عالی قاپو و چهلستون، به زبالهدانی بدل شده بودند.
به عنوان مثال در این زمان برای نقاشی کردن دوباره دیوارهای کاخ چهلستون از رنگ روغن استفاده کردند؛ مسالهای که باعث شد نقاشیهای زیرین کاخ، از دیوار جدا شوند و به صورت تکه تکه درآیند.
دیگر تزیینات این بنا و درهای خاتم آن نیز از این هجمه ویرانی در امان نماندند و صدمههای بسیاری بر آنها وارد شد.
آینههایی که به گفته شیخ جابر انصاری هر فردی را تا فاصله 180 متری کاخ نشان میداد، کنده و همراه درهای خاتم و تابلوها به عمارت مسعودیه در تهران برده شدند.
بنابر گفته او فرش دو رو بافتی که در این کاخ موجود بود در میانه سالهای 1298 تا 1305 هجری قمری (1260 تا 1267 هجری شمسی) تکه پاره شد و از بین رفت.
از دیگر تخریبهایی که گریبان این کاخ را گرفت پوشانده شدن دوباره نقاشیها، این بار با گچ بود.
دوره پهلوی
وضعیت رسیدگی به کاخ چهلستون در زمان حکومت پهلوی رو به بهبود گذاشت و کار ترمیم این کاخ به یک موسسه باستان شناسی ایتالیایی واگذار شد.
این موسسه با استفاده از عکسهای قدیمی موجود از کاخ، در و پنجرههای جدید را به شیوه قدیمی نصب و نقش و نگارها و نقاشیهایی که زیر گچ پنهان شده بودند را احیا کردند.
کاخ بعد از این تعمیرات به موزه تبدیل شد و در آن آثار مهمی از دورههای مختلف تاریخی به نمایش درآمد.